تندگویان الیاف

تفاوت الیاف پلی استر و پلی آمید

تفاوت الیاف پلی استر و پلی آمید

تفاوت الیاف پلی استر و پلی آمید مووضوع مهم و حائز اهمیتی است که قصد داریم در این مقاله درمورد آن صحبت کنیم، پس پیشنهاد میشود حتما تا آخر مقاله مطالعه کنید تا اطلاعات زیادی درباره تفاوت الیاف پلی استر و پلی آمید بدست آورید.

پلی استرها چی هستند؟

پلی استرها چی هستند؟
تفاوت الیاف پلی استر و پلی آمید

تا بحال چیزی از الیاف پلی استر شنیدید؟ تو این محتوا می‌خواهیم بدونیم که این الیاف چی هستند و چگونه تولید و به چه کاری می‌آیند؟! پلی استر یک نوعی از پلیمرها هستند که جزئی از دسته الیاف مصنوعی می‌باشند و نخ هایی که از آن به عنوان یک محصول اصلی در گروه پل استر تولید می شوند، ۴۰ درصد از تولید جهانی پلی استر را تشکیل می‌دهد.
در زمان جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۴۲ ، رکس وینفیلد، الیافی را تولید کرد که در زمان کنونی به عنوان یک لیف ارزان قیمت و با قدرتی بیشتر و خواصی بهتر از پنبه کاربرد دارد. الیاف پلی استر در کشور های مختلف با نام های تریلن، ترویرا، ترگال، تریتال، تترون و داکرون نیز شناخته می‌شود.
اگر تا به امروز با موارد کاربرد الیاف پلی استر و پلی آمید آشنایی نداشته‌اید توصیه می‌کنیم خواندن این محتوی را به تاخیر نیندازید.

پلی استرها چه شکلی هستند؟

پلی استرها چه شکلی هستند؟
تفاوت الیاف پلی استر و پلی آمید
  • مقاومت زیادی در برابر حرارت دارند
  • سطحی صاف و بدون دندانه دارند و به شکل لیفی تهیه و تولید می‌شوند.
  • مقاومت بسیار بالایی در برابر چروک شدن دارند.
  • خاصیت جذب رطوبت آنها نسبتا کم است.
  • عایق حرارتی بسیار خوبی می‌باشندو ابعاد آن ثابت می‌ماند.
  • در برابر نور زیاد خورشید نمی‌توانند مقاومت کنند.
  • در برابر اسید های معدنی و ضعیف و قلیایی های رقیق، مقاوم می‌باشند.
  • در برابر عوامل بیولوژیکی مقاوم می‌باشند.

موارد استفاده پلی استرها در چه اشیایی هست؟

شاید باورتان نشود ولی در منزل تان و در اشیایی به مجاورت شما، نظیر؛ فرش و موکت، مبلمان، لحاف، تشک، اسکاچ های شست و شو، عروسک های فرزندانتان، لباسهایی که می‌پوشید و یا در محیط کار و اطرافتان نظیر؛ کمربند ایمنی ماشین، موس و پد رایانه، تایر ماشین، طناب، وسایل پزشکی، صنعت نساجی و رگ های مصنوعی، ردّی از پلی استرها وجود دارد. در واقع پلی استرها دور تا دور ما وجود دارند و شاید ما از آنها بی خبر باشیم.

ویژگی های پلی استرها

بسیار با دوام و ساختار نرمی دارند، از پلی اتیلن به دست می‌آیند و دارای انواع متفاوتی می‌باشند.

پلی آمید ها چی هستند؟

پلی آمید ها چی هستند؟
تفاوت الیاف پلی استر و پلی آمید

در ادامه این محتوا به معرفی پلی آمید ها می‌پردازیم و تفاوت الیاف پلی استر و پلی آمید در چه می‌باشد؟!
پلی آمید به عنوان یک نوع الیاف مصنوعی شناخته می‌شوند و از جمله محصولات شناخته ‌شده در این زمینه می‌توان به نایلون (نام تجاری برای پلی آمید) اشاره کرد. این محصول دارای خصوصیاتی همچون مقاومت در برابر کشش، خاصیت ارتجاعی مناسب و سازگاری با پوست انسان هستند. به علاوه، پلی آمید را می‌توان در تولید لباس‌ های ورزشی، جوراب و لباس زیر مورد استفاده قرار داد.

پلی آمید ها چه کاربردهایی دارند؟

پلی آمید به دلیل خصوصیات منحصر به فردی که دارند، در صنایع مختلف کاربردهای گسترده ‌ای دارند. برخی از کاربردهای این نوع پارچه عبارتند از: لباس ورزشی، لباس ‌های مقاوم، لباس زیر و جوراب، تولید کفش، صنعت خودروسازی، تولید کیف و کوله پشتی و تولید پارچه ‌های فنری.

مهمترین کاربرد پلی آمیدها؟

مهمترین کاربرد پلی آمیدها در تهیه نایلون است و نقطه ذوب بالایی دارند، از همین رو نایلون های تولید شده همگی دارای پایداری زیادی هستند و جهت تهیه قطعات اتومبیل، سی دی، بلبرینگ و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در کنار تمام مزیت هایی که در مورد پلی آمیدها بیان شد، باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که این موارد آب بسیاری جذب نموده و در برابر مواد شیمیایی مقاومت پایینی دارند. البته در صنعت برای اینکه مقاومت این پلیمرها را بالا ببرند از الیاف های شیشه ای در ساخت آنها استفاده می نمایند.

ویژگی های پلی آمید ها

ویژگی های پلی آمید ها
تفاوت الیاف پلی استر و پلی آمید

بسیار درخشنده هستند و می‌توان آنها را چندین بار رنگ نمود، رطوبت کمی به خود جذب می‌نمایند و در برابر سایش و مواد شیمیایی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.

تفاوت الیاف پلی استر و پلی آمید چیست؟

تفاوت الیاف پلی استر و پلی آمید این است که دو نوع الیاف مصنوعی هستند که ترکیب و خصوصیات مختلفی نسبت به همد دارند. پلی آمید دارای مقاومت بالا در برابر کشش، استحکام و ارتجاع مناسبی هستند، که آنها را برای لباس ‌های ورزشی و محصولات مقاوم به کشش مناسب می‌سازد.
در مقابل، پلی استر نیز دارای مقاومت به آب هستند و معمولا در تولید لباس ‌ها و پوشاک روزمره، و منسوجات مصرفی استفاده می‌شوند. همچنین، پلی استر معمولا سبک ‌تر از پلی آمید است.

گروه صنعتی تندگویان تولید کننده الیاف پلی استر

از آنجا که گروه صنعتی تندگویان تولید کننده برتر کشوری در تولید الیاف مصنوعی می‌باشد توانسته است الیافی با کیفیت تولید کند که الیاف پلی استر تولیدی این گروه صنعتی به سرعت مورد توجه تامین کنندگان داخلی و خارجی قرار گرفته است.

همچنین اگر سوالی درباره تفاوت الیاف پلی استر و پلی آمید دارید میتوانید از قسمت تماس با ما سوالات خود را از کارشناسان گروه صنعتی تندگویان بپرسید.

Picture of آقای دژم

آقای دژم

کارشناس رسانه

اشتراک گذاری :

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تولید انواع الیاف هالو
تولید کننده برتر الیاف هالو
شبکه های اجتماعی ما

مطالب اخیر

جدیدترین اخبار ما

در خبرنامه ی هفتگی ما آبونه شوید

بدون هرزنامه، اطلاعیه فقط در مورد محصولات جدید، به روز رسانی.

دسته بندی
پست های مرتبط