تندگویان الیاف

بهترین الیاف ایران

بهترین الیاف ایران

کمتر مقاله و محتوای آموزشی جامعی در اینترنت وجود دارد که به معرفی بهترین الیاف ایران بپردازد ولی ما در این مقاله برآنیم تا به معرفی کاملی از انواع الیاف و بهترین آنها که در ایران تولید می‌شود بپردازیم.
نمی دونم تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که لباس‌هایی که در شبانه‌روز از آن‌ها استفاده می‌کنید، از چه چیزی ساخته شده‌اند؟ شاید به سرعت جواب دهید که معلوم است؛ نخ. البته که هسته اولیه تولید لباس‌ها و سایر منسوجات، نخ می‌باشد اما خود نخ از یک ماده دیگر به نام الیاف تشکیل می‌شود. اگر برایتان جالب است که بدانید الیاف چیست و چه انواعی دارد، پیشنهاد می‌دهیم تا انتهای این مقاله، ما را همراهی کنید.

انواع الیاف

انواع الیاف
بهترین الیاف ایران

مجموعه‌ای از لیف‌ها یا رشته‌هایی که در یک راستای مشخص به دور هم تنیده شده‌اند الیاف نامیده می‌شوند که اصلی‌ترین مواد اولیه در تولید پارچه ها هستند. الیاف بر اساس منشاء تولید آنها، به دو دسته کلی الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی تقسیم می‌شوند.
الیاف طبیعی به الیافی گفته می‌شود که سرچشمه تولید آن به طبیعت برمی‌گردد؛ حال می‌‌تواند منشاء تولید گیاهی باشد یا حتی حیوانی و معدنی

  • انواع الیاف گیاهی

پنبه ، کتان ، جوت

  • انواع الیاف حیوانی

پشم ، ابریشم ، موهر ، کشمیر

  • انواع الیاف معدنی

پشم شیشه ، پنبه نسوز

الیاف مصنوعی دقیقاً نقطه مقابل الیاف طبیعی است؛ بدین صورت که برخلاف الیاف‌های طبیعی به طور معمول از دل طبیعت به دست نمی‌آید و تولید آن توسط روش‌های مختلف و به دست انسان صورت می‌گیرد.
انواع الیاف مصنوعی: ویسکوز ، پلی استر ، آکریلیک

مهمترین تفاوت های الیاف مصنوعی با طبیعی

الیاف طبیعی برخلاف الیاف مصنوعی، ماهیت سلولزی و پروتئینی دارند.
الیاف طبیعی به راحتی در طبیعت تجزیه شده و با محیط زیست سازگار هستند؛ اما اغلب الیاف مصنوعی به سختی تجزیه می‌شوند و به محیط زیست آسیب می‌زنند.
الیاف مصنوعی در مقایسه با الیاف طبیعی، بسیار شبیه به یکدیگر بوده و برای تشخیص دقیق نوع آنها باید آشنایی کافی با انواع الیاف داشته باشیم.
با توجه به تغییرات فراوانی که بر روی مواد اولیه سازنده الیاف مصنوعی انجام می‌شود، تولید آنها پرهزینه‌تر است. با این حال محدودیت مواد اولیه طبیعی باعث می‌شود که در اغلب موارد، الیاف طبیعی‌ گران‌تر باشند.
الیاف مصنوعی، سخت‌تر و بادوام‌تر از الیاف طبیعی هستند.
الیاف طبیعی نسبت به الیاف مصنوعی، آب را به میزان بالایی جذب می‌کنند.
الیاف طبیعی در مقایسه با الیاف مصنوعی، چروک پذیرتر هستند.
در نهایت اینکه کدامیک از الیاف مصنوعی و طبیعی انتخاب بهتری است؛ به نوع محصولی که می‌خواهید با آن تولید کنید و ویژگی هایی که از آن انتظار دارید وابسته خواهد بود.

پرکاربردترین الیاف‌های مصنوعی

پرکاربردترین الیاف‌های مصنوعی
بهترین الیاف ایران

شاید مهم‌ترین مزیت الیاف مصنوعی، تنوع بالای آنها باشد. در واقع روز به روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. در این قسمت، تلاش کرده‌ایم، مهم‌ترین و پرکاربردترین الیاف مصنوعی را نام برده و توضیحاتی درباره آنها ارائه دهیم.
الیاف ویسکوز
ویسکوز، نوع خاصی از الیاف مصنوعی است که ماهیت سلولزی و پایه گیاهی دارند؛ اما روش تولید آن به گونه‌ای است که در زمره الیاف طبیعی قرار نمی‌گیرد. جهت معرفی بیشتر ویسکوز باید گفت که با استفاده از مواد گیاهی سلولزی مثل چوب برخی درختان و تفاله نیشکر، به اضافه یک سری مواد شیمیایی به دست می‌آید.

ویژگی‌ها و مزایای الیاف ویسکوز

تنفس خوب، خنکی و راحتی / نرمی و لطافت / ضد آلرژی بودن / مقاوم در برابر گرما / هادی گرما / قابلیت جذب بالای رطوبت / مقاوم در برابر شستشو / مقاوم در برابر کشش و پارگی
الیاف پلی استر
پلی استر، نمونه‌ای بسیار پرکاربرد از الیاف مصنوعی است که از مواد پلیمری به دست می‌آید. برای تهیه این الیاف، مواد پلیمری به حالت مذاب درآمده، با فشار زیادی از درون صفحات خاصی رد شده و اصطلاحاً رشته می‌شوند؛ سپس در مجاورت هوای سرد قرار گرفته و به الیاف پلی استر تبدیل می‌گردند.

ویژگی‌های الیاف پلی استر

ویژگی‌های الیاف پلی استر
بهترین الیاف ایران

استحکام بالا / چروک نمی‌شوند / سطحی صاف دارند / نسبتاً نرم و لطیف هستند / در مواجهه با گرما و سرما، پایدار هستند و ماهیت خود را حفظ می‌کنند / عایق حرارت و مقاوم در برابر دمای بالا / در برابر عوامل ساییدگی مقاوم‌اند / مقاوم در برابر عوامل محیطی / مقاومت بالایی در برابر شستشو دارند و آب نمی‌روند / مقاوم در برابر مواد شیمیایی، اسیدهای ضعیف و بازهای رقیق / در برابر نور خورشید چندان مقاوم نیستند.

مصارف الیاف پلی استر

  • تولید فرش و موکت
  • صنعت مبلمان
  • تهیه کالای خواب (بالش، تشک، پتو، لحاف و …)
  • ساخت عروسک
  • تولید عایق‌های حرارتی و رطوبتی
  • تولید کفپوش اتومبیل
  • ساخت کمربند ایمنی
  • تولید انواع پیراهن زنانه، پارچه آستری، پارچه مخمل، لباس ورزشی، کت و شلوار، بارانی، لباس کار و جوراب

الیاف آکریلیک

الیاف آکریلیک، نمونه دیگری از الیاف بر پایه مواد پلیمری هستند. پلیمر به کار رفته برای تولید این الیاف، پلی اکریلونیتریل، است. این مواد، طی پروسه خاصی و پس از گذراندن چندین مرحله، به الیافی باکیفیت تبدیل می‌شوند که به نوبه خود کاربرد گسترده‌ای در صنعت نساجی دارد.
در یک بیان کلی می‌توان گفت که انواع الیاف آکریلیک، با روش‌های مختلفی (خشک ریسی، تر ریسی، ژل ریسی) به نخ تبدیل می‌شوند و این مسئله بر ماهیت و استحکام نخ‌ها تأثیر می‌گذارد.
مهم‌ترین ویژگی‌های انواع الیاف آکریلیک
سبک و تا حدودی شبیه به الیاف پشم / قابلیت گرم کنندگی / دوام بالا در برابر شستشوی زیاد / رنگ پذیری بالا / ضد حساسیت / تقریباً غیر قابل بازیافت
مصارف اصلی الیاف آکریلیک
– بافت انواع فرش و گلیم و …
– تهیه پارچه‌ها و لباس‌های گرم
– دوخت البسه ورزشی
– تولید شال و روسری
– تولید جوراب
– تولید چادر و سایبان

الیاف نایلون

الیاف نایلون که به پلی آمید نیز مشهور هستند، از نوعی پلیمر به دست می‌آیند که زنجیره‌ای بلند از مولکول‌های پایه کربن را شامل می‌شود. ماده اولیه سازنده پلیمری که برای تولید نایلون به کار می‌رود، انواع مختلفی دارد؛ اما اکثر نایلون‌ها از مونومرهای پلی آمید استخراج شده از روغن خام به دست می‌آیند.

برخی مشخصات الیاف نایلون

قابلیت تنفس کم / رطوبت را به میزان متوسط جذب می‌کند / درجه استحکام بالا / دوام بالا / مقاوم در برابر عوامل پارگی و ساییدگی / خاصیت کشسانی بالا / مقاوم در برابر شستشو با آب گرم

مصارف الیاف نایلون

  •  تولید انواع جوراب، جوراب شلواری، شلوار ورزشی
  • تولید نخ خیاطی
  • ساخت شانه مو و مسواک دندان
  • بسته بندی مواد خوراکی
  • ساخت طناب
  • تولید تور ماهیگیری
  • ساخت پارچه صافی

امیدوارم که تا اینجای مقاله خسته نشده باشید چرا که در ادامه به معرفی پرکاربردترین و بهترین الیاف ایران خواهیم پرداخت.
به گفته کارشناسان صنعت نساجی بهترین الیاف تولیدی در ایران در شرایط کنونی “الیاف پلی استر” می‌باشد که در مقاله های قبل مفصل به آن پرداختیم اما چرا این الیاف، بهترین الیاف تولیدی ایران می‌باشند؟

الیاف پلی استر، بهترین الیاف تولیدی در ایران

همانطور که در بالا گفته شد؛ الیاف پلی استر تندگویان دارای خواص ویژه و منحصر به فردی هستند که به آن ها امکان استفاده در تولید محصولات گوناگونی را می‌دهند. از این ویژگی ها می‌توان به نرم و و وزن کم آنها اشاره کرد.

الیاف مصنوعی بسیار بادوام هستند و دوست دار سلامتی انسان، چراکه الیاف مصنوعی پلی استر ایجاد حساسیت نمی کنند و می‌توانند در ماشین لباسشویی به آسانی شسته شوند گرچه شستن این الیاف با دست هم بلامانع است؛ به همین دلایل است که الیاف پلی استر بعنوان بهترین الیاف تولیدی ایران شناخته می‌شوند، از دیگر نکات مثبت الیاف پلی استر میتوان به این نکته اشاره کرد که هرگز بو نخواهند گرفت و ماندگاری و مقاومت بالایی نیز دارند.

گروه صنعتی تندگویان تولید کننده الیاف پلی استر در سال 1388 در شهر قم و با راه اندازی خط بازیافت بطری های آب معدنی و تولید پرک پت با استفاده از خطوط تمام اتوماتیک شستشو و آسیاب چینی به عنوان اولین خط شستشوی اتوماتیک استان قم فعالیت خود را شروع نموده است و اکنون پس از سالها تجربه موفق به تولید انواع الیاف پلی استر با بهترین کیفیت شده است.

انواع الیاف پلی استر

الیاف هالو

الیاف هالو

یکی از مهم ترین انواع الیاف مصنوعی، الیاف هالو نام دارد که به دلیل دارا بودن ویژگی ها و مزایای مختلف مانند ویژگی برگشت پذیری توانسته است در صنایع مختلف به خصوص مبل سازی کاربرد زیادی داشته باشد.

الیاف هالو که با هالو فایبر نیز شناخته می‌شود دارای سطحی توخالی و همچنین خاصیت فنریت بالایی در مقایسه با دیگر الیاف دارد و به گفته کارشناسان الیاف هالو مشخصه بارزی برای الیاف پلی استر می‌باشد و آن را به بهترین الیاف تولیدی در ایران تبدیل کرده است.
خرید الیاف هالو به دلیل اینکه درون خالی و پوچی دارند در دسته الیاف کوتاه نیز قرار می‌گیرند و همین ویژگی باعث شده است هوا را در فضای درون خود گنجایش دهند. همین موضوع سبب شده است که این نوع از الیاف در دسته های نام برده و همچنین در تولید صنایع مربوط به خواب مانند تولید تشک و بالش کاربرد فراوانی داشته باشد.

هالو فایبر به دلیل همان ویژگی که باعث می‌شود هوا در درون خود گنجایش دهد، باعث شده است به ماده ای گرم و راحت تبدیل شود.

همچنین امکان وجود تنفس در الیاف هالو باعث شده است این ماده کاربرد بیشتری را به دست آورد.
گروه صنعتی تندگویان یکی از قوی ترین تولید کنندگان الیاف هالو در ایران می‌باشد و توانسته هم نیاز داخلی را تامین کند و هم به نیاز کشورهای همسایه بپردازد.

کاربردهای الیاف هالو

صنعت مبلمان ، تشک مبل و کوسن/ صنايع سرويس خواب ، لحاف ، تشک و بالش/ صنعت لايي سازي / عروسک هاي پر شونده از الياف / صنعت پوشاک و کاپشن هاي زمستاني

خصوصیات الیاف هالو

عایق دما / مقاوم در برابر رطوبت و مواد شیمیایی / قابل شست و شو است و آلودگی به راحتی از آن جدا میشود / آنتی آلرژی و ضد باکتری / مقاوم در برابر حرارت

الیاف سالید

الیاف سالید

الیاف سالید پلی استر در واقع الیاف مصنوعی هستند که شبیه به پنبه فرآوری و تولید گشته اند و دارای خاصیت های فراوانی هستند که با توجه به همین خواص مورد استفاده های فراوانی در انواع صنایع قرار گرفته اند.

این الیاف بسیار پر کاربرد هستند و در گروه صنعتی تندگویان با مکانیزم های مختلفی و با بهترین کیفیت تولید می‌شوند و از پر طرفدارترین الیاف های تولیدی در این گروه صنعتی می‌باشند و بهترین کارایی را از خود در موارد مصرف متفاوت نشان داده اند.
الیاف سالید جایگیزین پنبه و دیگر الیاف طبیعی می‌باشد که در مصارف مختلف با داشتن خاصیت های عایق حرارتی و با نگهداری هوا درون خود به عایق های خوبی تبدیل شده اند.
الیاف های که در بازار به عنوان پر کننده عروسک ها و تشک ها و بالشت ها استفاده می‌شوند و دارای خاصیت نرمی و سبکی هستند و به راحتی و در کمترین زمان نیز به راحتی شسته می‌شوند همین الیاف سالید پلی استر هستند که از پر مصرف ترین الیاف ها می‌باشند و دارای فروش و درخواست بالای هستند به همین دلیل درصد بالایی از تولید را در گروه صنعتی تندگویان به خود اختصاص داده است.
این الیاف به راحتی شسته می‌شوند و سریع خشک می‌شوند و به علت اینکه سبک هستند هوا درون آن ها به راحتی جا به جا می‌شود و همچنین این نوع از الیاف از حمله حشرات و موجودات میکروسکوپی موذی در امان هستند.
کاربردهای الیاف سالید
صنایع نازک ریسی برای تولید نخ پلی استر/ تولید پوشاک / بسته بندی و کاور / استفاده در بخش کشاورزی / تولید کیف و کفش تهیه شده از چرم مصنوعی / موکت/ نخ فرش ماشینی

خصوصیات الیاف سالید

استحکام و مقاومت بالا / مقاومت در برابر حرارت زیاد نور خورشید / مقاومت در برابر کشش و سایش / مقاوم در برابر اسید ها و الکلها / بیرنگ کننده مناسب / تولید راحت با هزینه مناسب

همچنین اگر سوالی درباره بهترین الیاف ایران دارید میتوانید از قسمت تماس با ما سوالات خود را از کارشناسان گروه صنعتی تندگویان بپرسید.

Picture of آقای دژم

آقای دژم

کارشناس رسانه

اشتراک گذاری :

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تولید انواع الیاف هالو
تولید کننده برتر الیاف هالو
شبکه های اجتماعی ما

مطالب اخیر

جدیدترین اخبار ما

در خبرنامه ی هفتگی ما آبونه شوید

بدون هرزنامه، اطلاعیه فقط در مورد محصولات جدید، به روز رسانی.

دسته بندی
پست های مرتبط